Prototyp för vårt nya intranät

Oktober – december 2010 ägnade vi bland annat åt att ta fram en prototyp för det nya intranätet. Den baserades på effektkartläggningen och den information och de funktioner vi kände behöver följa med från det gamla intranätet till det nya.

När förstudierna var genomförda, användartyper identifierade och grundstrukturen framtagen var det dags för en klickbar prototyp. Prototypen ser lätt designad ut, men försök bortse från det när du tittar på den. Den innehåller på inget sätt en grafisk form. Namnet IOR som du ser i sidhuvudet är namnet på det nuvarande intranätet – en förkortning för Information i ORganisationen. Vi har ännu inte bestämt om vi ska ändra namnet eller inte. Bidra gärna med erfarenheter där – är det bra att ändra namnet i samband med att man bygger något helt nytt?

Eftersom vi i höstas var avtalslösa var vi hänvisade till en direktupphandling och därför har inte ”finliret” hunnits med inom ramen för de timmar vi kunde köpa från Inuse Consulting AB, men vi hoppas ni kan bortse från diverse stavfel m.m. och istället se grundtankarna i vårt nya personifierade, sociala intranät. Vi har också tagit fram en liten ”film” som visar helheten. Vi kommer att kommentera delarna i prototypen i kommande inlägg.

Ladda ner filmen (22 mb) Filmen får användas enligt licensen (CC BY 2.0).

P.S. Nu är snart vår ramavtalsupphandling för området användbarhet och interaktionsarkitektur klar, så snart kan vi ”finlira” igen. 🙂

Det går inte att klicka på något under fliken ”Samarbete”, vi har tagit bort det då det inte är tillräckligt färdigt för att vissa upp ordentligt men du får en liten försmak i filmen i alla fall.

Relaterade inlägg

Det här inlägget postades i Prototyp. Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till Prototyp för vårt nya intranät

  1. Mikael Norling skriver:

    Angående namnbyte: när vi gjorde om Lantmäteriets intranät så gick vi ut med en namntävling i hela organisationen. På så sätt ”tvingade” vi många att sätta sig in i det nya intranätets koncept för att föreslå passande namn.

    Kan vara en anledning till att byta!

  2. Jesper Bylund skriver:

    Hej!

    Kul att ni är så öppna med ert intranätarbete! Jag ser att ni och vi (Malmö stad) tänker mycket åt samma håll.

    Jobba på, lycka till!

    / Jesper Bylund, intranätansvarig Malmö stad

  3. Pingback: Prototypen – en informationssida | Socialt intranät för Örebro kommun

  4. Jesper Bylund skriver:

    Ja, halvvägs igenom. Kommande årsskifte är vi framme i något som ser ut ungefär såhär: http://dl.dropbox.com/u/17101782/masthead.png

    Notera likheterna i flikarna… 🙂 (Vi har en chefsflik också, den syns bara för 5% chefer i organisationen.)

    • Björn Hagström skriver:

      Spännande, är det en riktigt webb ni har eller bara en bild?

      • Jesper Bylund skriver:

        Min startsida, Min avdelning är inte utvecklat ännu.
        Min förvaltning + Mitt arbetsfält snurrar färdigt i testmiljö och införs 31 mars.
        Bloggen går igång 4 mars.
        Chefsfliken kommer vid midsommar.
        Övrigt finns redan i drift.

        • Björn Hagström skriver:

          Spännande. Ja jag har läst er intranätblogg en del (”Intranätet är verksamhetssystemet för effektivitet” har satt sig:) och hade tänkt ta en kontakt. Tror vi kan lära en del av varandra. Hur arbetar ni med lansering? Vi tror det kommer behövas en rejäl lansering för att få folk att ta till sig det nya arbetssättet…

          • Jesper Bylund skriver:

            Lansering – lite olika beroende på i vilket steg av intranätinförandet vi är i. Bloggen som kommer 4 mars smyger vi igång med 20 intresserade pilotbloggare.

          • Björn Hagström skriver:

            Det är en bra idé, det ska vi se till att klura på.

  5. Erik Lindmark skriver:

    Klockrent!

    Har försökt lansera ett intranätsprojekt med exakt samma tankar här på Socialstyrelsen men det har tyvärr tagit stopp på grund av budget och lite annat.

    /Erik

    • Erik Lindmark skriver:

      Förresten, vad har ni för budget? Är nyfiken …

      • Björn Hagström skriver:

        Budget är en svår fråga:) För hela det övergripande projektet har vi begärt 5 miljoner/år men då är det fler projekt än vårt som ska dela på det. Fördelningen inom ramarna är inte klar.

  6. Grymt bra jobbat!! Ser fram emot fortsatta uppdateringar. Vilken sökmotor är det som används?

  7. Pingback: Missa inte – Uppsnappat i sociala medier (21/2-11) « inUseful

  8. Lena Westin skriver:

    Hej!
    Härligt att få ta del av ert projekt :-). Vi står i startgroparna och har skisserat på ett liknande upplägg där vi utgår från medarbetarna och vilken roll dom har i företaget. Jag är lite nyfiken att höra vilken miljö ni valt att bygga upp plattformen i och vilken sökmotor ni har?
    Ni frågar efter att eventuellt byta namn på intranätet. Jag tror att man skall lägga till ett personligt tilltal på sitt intranät, vi har arbetsnamnet My SAS än så länge på vår verksamhetsplattform.
    Hälsiningar
    Lena

    • Björn Hagström skriver:

      Varsågod:) Plattform för samarbete har vi inte valt ännu, det är en öppen fråga. Sökmtorn vi har idag är Siteseeker och vi hoppas att den ska kunna klara av våra kommande behov också men det är inte utrett ännu.

      Siteseeker för intranät:
      http://www.siteseeker.se/sv/produkter-och-tjanster/siteseeker-for-intranat/

    • Björn Hagström skriver:

      PS intressant om det personliga, det ska vi fundera på.

      • Lena Westin skriver:

        Intressant att ni inte valt plattform ännu. Vi har valt samma strategi att först utgå från verksamhetens behov och sedan välja plattform. Det vore intressant att få hålla kontakten med er då vi köra nästan parallellt.
        Har ni haft stöd av någon konsult som hjälpt er med målgruppsanalyserna och interaktionsdesign?

        • Björn Hagström skriver:

          Ja InUse har varit stödet fram till nu i förstudie, konceptuell design och klickbar prototyp. De lyckades också ta fram filmen om den klickbara prototypen på bara 4 timmar, snabbt jobbat:) Nu har vi ett ramaltal som håller på att skrivas under så vi har Inuse, Sweco och Know it som leverantörer.

          Vi borde absolut prata med. Maila mig på bjorn.hagstrom snabela orebro.se så fixar vi till något.

    • Jesper Bylund skriver:

      Personligt tilltal – jag håller med, fast ett snäpp längre ned på intranätet. För ALLT på intranätet är ju inte personaliserat.

      Vi har det i de flikar som är personaliserade: ”Min…”/”Mitt…” indikerar att innehållet är unikt just för mig: t ex fliken ”Min förvaltning”, som är en direktväg just till min egen förvaltnings huvudsida (Malmö stad har 22 förvaltningar).

      ”Motsatsen” till min/mitt blir ”Vår…”: ”Vår kommun” heter den flik som innehåller det som är gemensamt för oss alla.

      …Å andra sidan… Det här med ett personligt tiltal i namnet på sitt intranät… Vårt intranät heter Komin… och där finns ju min/mitt. Det perfekta namnet för en mjölkbondes intrnät? 🙂

      • Björn Hagström skriver:

        Intressant, som det ser ut nu har vi startsidan personifierad samt de samarbeten man är med i. Utöver det kommer man få förifyllnad av uppgifter när man fyller i formulär och liknande. Vi gissar att ”Min avdelning” och det kommer vara samarbetsforum men för att bestämma det helt behöver vi ha mer koll på vilken plattform vi kommer använda för det.

  9. Hans Leijström skriver:

    Tack för transparensen och det glädjer mig verkligen att höra att ni valt att utgå från verksamhetsbehoven först och sedan välja plattform. Är dock nyfiken att höra hur ni tänker gå till väga för att välja plattform?

    • Björn Hagström skriver:

      Varsågod, ja transparensen har redan lönat sig för oss. Vi har fått kontakt med massor med människor med spännande idéer och tankar. Vi har ännu inte valt plattform för de sociala- och samarbetsdelarna.

  10. Pingback: Örebro intranät demas öppet på Axure prototyp | Might Know Something Else

  11. Sara Sandquist skriver:

    Fantastiskt! Har ni testat Intranätet ute bland de anställda? I så fall vilka reaktioner har ni fått? Vi ska precis starta arbetet med ett nytt Intranät och det är spännande att se hur andra hur löst det. Organisationer börjar inse värdet av ett Intranät och det är himla kul.

    • Björn Hagström skriver:

      Vi har lagt ut filmen internt och fått väldigt bra respons på den. Ingen negativ kommentar utan bara positiva saker. Roligt! Vi kommer genomföra fokustest under månaden och återkommer med rapporter när det är klart.

  12. Pingback: VD-kommentarer – 7 mars 2011 | VD-BLOGG

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *