Prototypen – startsidan

Prototypen som vi tog fram  i oktober-december 2010 innehåller mallar för ett antal olika sidor. Här kommenterar vi specifikt startsidan. Övriga sidor återkommer vi till i senare inlägg. Kom gärna med synpunkter.

Kommunvapnet är en länk till www.orebro.se – denna lösning har vi redan idag och den är välkänd i organisationen.

Se den klickbara prototypen eller filmen som presenterar prototypen.

Toppnavigering och megamenyer

Vi valde en toppnavigering för att kunna använda hela bredden på sidan. Ett spännande test är megamenyn, ett menyelement som blivit allt vanligare på senare tid. Tanken är att man ska slippa gå till mellansidor för att hitta länkar till det innehåll du faktiskt vill åt. Detta är något vi kommer testa igenom ordentligt framöver för att se om det verkligen är ett bra sätt att navigera på intranätet.

Du kan läsa mer om megamenyer på Designm.ag och Smashing magazine, Jacob Nielsen har tagit upp några exempel på vad man inte ska göra.

Något vi pratat mycket om, men som inte gick att få till i den klickbara prototypen, är att man måste kunna föra musen över menyfliken utan att megamenyn vecklas ut (menyn på det färdiga intranätet får inte ge ett så fladdrigt intryck). Vi vill undvika att hela skärmen blinkar till när man bara flyttar muspekaren från adressfältet i webbläsaren ner till en länk i texten på sidan. Hur lång fördröjningen ska vara är något vi kommer undersöka framöver. Vi tror också att det är viktigt att menyn inte stängs direkt när man råkar föra musen utanför menyn. En fördröjning på några tiondelars sekunder gör att man hinner få tillbaka den på menyytan om man vill. Andra möjliga lösningar vi pratat om är att menyn inte visas förrän man klickar på menyfliken eller att man måste klicka på ett stängningskryss eller helt enkelt utanför rutan för att menyn ska stängas. Vi kanske återkommer till dessa om vår nuvarande tanke visar sig inte fungera.

I prototypen leder ett klick i en megameny alltid till samma informationssida, det är en del av konceptet med en klickbar prototyp. Man förstår vad som kommer hända men det är inte fyllt med något riktigt innehåll ännu.

Menyalternativet ”För chefer” kommer bara visas för chefer i organisationen och innehåller stöd som specifikt rör chefsuppdraget.

Sök i sidhuvudet

Sökrutan i sidhuvudet kommer att bli en utmaning att få till rent tekniskt. Målet är att en sökning ska ske i ett antal källor och presenterar i en enda lista men med möjlighet att välja träffar från en enda källa genom flikarna i resultatet. Man ska också få träffar på sådant innehåll som man har rätt att se men som inte alla får se. Det betyder att resultaten behöver ta hänsyn till användarrättigheter i flera olika system, något som är en stor utmaning. Jönköpings läns landsting har på ett imponerande sätt jobbat med den här frågan på sitt intranät. De har lagt upp en film på Youtube som bland annat tar upp sökningen på intranätet. De har gjort mycket rätt överhuvudtaget och vi har hämtat en hel del inspiration från dem. (P.S. En annan aktör inom offentlig sektor som lanserar sitt intranät med film är Skövde kommun).

Behövs en ”Sök”-knapp eller räcker det att man trycker Enter? Något vi kommer undersöka i användartester.

Status i övre högra hörnet

I det övre högra hörnet finns information om antal olästa e-postmeddelanden och om hur många ärenden man har att hantera i de system som är kopplade till intranätet. Det kan tyckas vara överflödigt då samma information finns på själva startsidan men rutan uppe till höger följer med på alla sidor på intranätet och för att vara konsekventa visar vi den även på startsidan.

Mina nyheter

Här samlas nyheter från olika källor, vilken källa en nyhet kommer ifrån visas under nyheten. Vi har pratat om ikoner som visar olika typer av källor (samarbetsforum, webbsidor och rss till exempel) men inte kommit fram till en slutgiltig lösning.

Pilen bredvid rubriken ”Mina nyheter” är klickbar (även i prototypen) och låter besökaren filtrera nyhetsflödet.

Mittenspalten

Mittenspalten används främst till statusuppdateringar av olika slag. ”Örebro kommuns vision och mål” finns med då det visat sig att det finns en upplevelse av otydlighet runt styrningen i organisationen – vad vi står för, vart vi ska och vad som är strategiskt prioriterat för tillfället. Ett problem som säkerligen återfinns i andra organisationer med vitt skilda verksamheter.

Mina kontakter

Denna del påminner en hel del om Facebook. Man kan lägga till vem man vill i organisationen (kräver inte tillåtelse) och man kan svara på statusuppdateringar och på så sätt skapa en dialog. Brevet är en länk för att skicka e-post till personen och den färgade pricken indikerar om man är tillgänglig för chat i Sametime (som msn, men internt på kommunen).

Pilen vid ”Mina kontakter” låter dig filtrera på deltagare i samarbetsprojekt du är med i och den gröna pratbubblan visar alla kommentarer dina inlägg fått i kronologisk ordning.

I nästa inlägg går vi igenom de andra sidorna i prototypen. Kom gärna med tankar, tips och idéer i kommentarerna nedan.

Relaterade inlägg

Det här inlägget postades i Prototyp. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Prototypen – startsidan

  1. Pingback: Prototyp för vårt nya intranät | Socialt intranät för Örebro kommun

  2. Artem Pereverzev skriver:

    Jag funderar lite på sortering av nyheter och kontakter. Undrar hur många ovana användare kommer att känna till möjligheten att använda den viktiga funktionen, om vi bara låter den ”gömmas” bakom en pil.

    • Björn Hagström skriver:

      Jag tror det har mycket med införandet att göra. Vi räknar med ett väldigt omfattande införande. Och man kan ju låta den vara öppen första gången man går in eller liknande så man uppmärksammar det.

  3. Susanne Nilsson skriver:

    Hej!

    Vill bara börja med att säga att det ska bli fantastiskt spännande att få följa ert intranätarbete på detta sätt. Även vi är i behov av en re-make av vårt intranät så ni kommer även att fungera som en inspirationskälla för mig.

    Söket till intranätet har jag funderat en hel del över och är helt inne på samma linje som ni. En sökfunktion som söker i en mängd olika källor, så som diariet, dokumenthanteringssystem, förtroendemannaregister och telefonisystem. Tekniskt en utmaning, men borde vara till enorm nytta för användarna.

    Jag tror att det fortfarande behövs en sök-knapp. Det är inte alla som förstår att man kan använda Enter. Vid ett tillfälle i vintras var Facebooks Dela knapp borta under ett par dagar och jag såg då många frågor av personer som undrade varför de inte kunde kommentera.

    Har ni tänkt er en automatisk inloggning mot AD:et eller hur planerar ni att styra olika roller och vem som ska få se vad?

    Nu är ni ju en större organisation än vad vi är, men är ni inte oroliga att nyheterna i vänster spalt, t.ex. för vissa mindre förvaltningar, blir mer eller mindre tom eller väldigt gammalt och inaktuellt?

    Det var allt från mig just nu, men jag återkommer säkert med fler frågor och synpunkter längre fram. Vill bara också önska lycka till med det fortsatta arbetet med intranätet!

    PS! Länken Ladda ner filmen (22 mb) funkar inte.

    • Björn Hagström skriver:

      Tack för det! Ja det kan vara så att vi inte kommer ifrån sök-knappen. testerna får visa det.

      Vi kommer logga in mot någon katalogtjänst, vilken utreder vi nu. Viss behörighet kommer automatiskt från det och viss kommer från val användaren gjort (deltagande i samarbeten till exempel).

      Vänsterspalten blandar både centrala nyheter och nyheter från egna avdelningen samt samarbetsytor. jag tror att bara det centrala är tillräckligt mycket för att det inte ska bli pinsamt.

      Återkom gärna:) Nu funkar länken också, jag hade missat…

  4. Tomas Johansson Haavik skriver:

    Först ett stort tack för att ni delar med er av arbetet på det här sättet, mycket inspirerande!

    Har ni funderat på att på att särskilja nyheter som alla förväntas läsa (och kanske agera utifrån) och nyheter som bara rör vissa individer/grupper? Allt är ju inte lika viktigt för alla, särskilt i större organisationer, och det kan bli svårt för läsaren att prioritera om allt ser likadant ut.

    • Björn Hagström skriver:

      Tack! Ja listan med nyheter är personaliserad. Det jag ser är inte samma som andra ser. Det är väldigt svårt att veta vad som är viktigt för en individ utifrån något annat än perspektiv än att vi låter dem styra vilka kanaler som ska föda nyhetslistan. Samarbeten man är med i och inlägg från den egna organisationen blandas med det som kommer från centralt håll (det sistnämnda kan man inte välja bort) och det kan vara otroligt viktiga nyheter från alla kanalerna.

      Man har dock en möjlighet att genom pilen i rubriken filtrera vilka kanaler som visas.

  5. Hej Björn,
    lite frågor.

    1. ni har varken driftinformation eller ”puffar” på startsidan. Kan man låsa en nyhet i nyhetslistan eller hur har ni fått igenom att varken kommunledningen eller en förvaltningsledning kan få en yta att puffa för något viktigt som inte ska trilla bort från nyhetslistan (som väl listas enl datum). Exempelvis ”Så här fungerar nya IOR” när ni lanserar…

    2. av ovan kommer följdfrågan: ser ni att en användare har enbart EN startsida, eller kommer varje enskild förvaltning ha en sida med nyheter (någonstans kommer ju nyheterna ifrån) puffar, kalendarie etc?

    3. på startsidan visas ”Mina samarbetsforum” samtidigt som ni också har fliken Samarbete. Kommer det skilja sig vad dessa innehåller? Hur tänker ni generellt kring vad som är på startsidan kontra vad man också/istället hittar i menyn? Har ni någon princip – t.ex. skulle man kunna tänka sig att startsidans innehåll enbart är av karaktären ”flöden”, men jag ser att ni där också har ”Mina favoriter”.

    4. Vad kan man göra när man klickar på ”Anpassa startsidan” ?

    Mvh Sebastian Danielsson, Uppsala kommun

    PS. håller med övriga om att 1) det är toppen med denna transparens och 2) konceptet ser riktigt bra ut!

    • Björn Hagström skriver:

      Tack för bra frågor!

      1. När det gäller driftinfo har vi tänk att det ska publiceras som nyheter men jag tror inte diskussionen är klar. Jag tror vi kommer landa i att vi har en egen ruta för det man kan konfigurera själv. När det gäller nyheter puffyta så har vi sagt att vi inte ska ha någon men även där kan det vara så att diskussionen inte är helt klar…

      2. Användaren har bara en startsida som samlar material från olika ställen. Förvaltningen har en sida som de som jobbar där får info från som också kan synas på startsidan. Man kommer också kunna lägga till en spalt till i högerkanten om man har en bred skärm och den kan man fylla med nyheter från vissa källor man vill ha extra bra koll på.

      3. ”Mina samarbetsforum” kommer nog heta ”Mina samarbeten” och kommer innehålla en delmängd av det som finns på stora sidan för samarbeten. Startsidan kommer inte bara vara flöden utan kommer bestå av olika typer av info. Men det är en intressant fråga som vi ska ta till oss av och fundera närmare kring. Det märks att ni funderat lite kring frågorna. Menyn når man ju var man en är på webben och består bara av länkar, startsidan innehåller också status och information i de flesta fall.

      4. Inte helt klart ännu men att lägga till fler kolumner och fler rutor som gör olika saker är det vi ser nu.

      PS Tackar igen:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *